WIL je geen conversie!?

Ik sta voor een raadsel. Echt een totaal raadsel. Ik zal je uitleggen waarom. Af en toe bezoek ik de webshop van Yoox.com. Een fantastisch slimme webshop met een van de grootste selecties in discount designerfashion, veel voor weinig zeg maar, en dan in een leuk jasje. De website werkt goed, de servicevoorwaarden zijn fantastisch, navigatie zit wel snor en dan kom je op het punt dat je naar de foto’s gaat kijken. En dan heb ik het niet eens over echt kritisch kijken, zeg maar als e-commerce- fotografie- of fashionspecialist. Zeg nou zelf, dit bloesje, in de outlet van Yoox voor 415 euro aangeboden, kopen of niet kopen? Nee toch? Zouden ze daar nou echt conversie op scoren? Willen ze geen conversie of hoe zit dat? Ik geloof het gewoon niet. Als je toch weet dat goede fotografie voor wel meer dan 75% de conversie online kan verbeteren dan zorg je toch voor een beetje fatsoenlijk beeldmateriaal? De consument shopt graag online maar je moet toch als online ondernemer de makken van e-commerce in fashion ondervangen, de klant kan niks voelen, niks passen, niks aanraken. Lezen doen ze al helemaal niet dus het komt simpelweg neer op goed beeldmateriaal, dat is je enige verkooptool. Toch draait Yoox.com als een trein, ruim 375 miljoen euro in 2012, de eerste 9 maanden van 2013 zaten ze al op 325 miljoen euro, geen kleine jongen dus. Ok, deze omzet draaien ze niet alleen met hun eigen webshop maar ook met designer online shops (met bijzonder mooie fotografie), maar toch. Hoe kan zo’n specialist in fashion zoveel potentiele online omzet laten liggen? Dat is mijn ‘n raadsel.

Onderzoeken over het effect van kwaliteit in fotografie of video zijn schaars maar wel aanwezig. Wij proberen met onze klanten zoveel mogelijk te testen. Wat werkt, wat werkt niet werkt, dat kan per merk en website maar vooral per consument verschillen. Belangrijk is om je af te vragen; hoe shopt jouw klant online? Wat vinden ze belangrijk? Maak het meetbaar of voer een A/B test uit, dan weet je snel genoeg. Een van onze klanten zit midden in een A/B test voor video. Ondanks dat uit onderzoek blijkt dat video de online conversie met wel 100% kan verbeteren, is het afwachten wat deze specifieke doelgroep belangrijk vindt.  We zijn heel nieuwsgierig, Wordt zeker vervolgd…..

(Bron beeld)